تولید محتوای گردشگری چیست؟
آیا میدانستید از گردشگری با نام “صنعت سفید” نیز یاد میشود؟ گردشگری یکی از صنایعی است که بدون آسیب وارد کردن به طبیعت یا انسانها، تعامل، صلح، دوستی و نشاط و تفریح را با خود به ارمغان میآورد و دلهای مردم و ملتها را به هم نزدیک میکند.
امروزه با توجه به گسترده شدن تمایلات انسانها برای مسافرت و تفریح در مکانهای مختلف و شهرها و کشورهای گوناگون صنعت توریسم بسط بسیار زیادی پیدا کرده است و با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی، اینترنت و دنیای مجازی گردشگران به راحتی میتوانند نه تنها به انواع آژانسهای مسافرتی دسترسی داشته باشند، بلکه اگر بخواهند در مورد هر مکانی تحقیق کنند با کلی محتوای تولید شده توریسم و گردشگری مواجه میشوند که به خوبی آنها را راهنمایی میکند.
در ادامه این متن میخواهیم با چگونگی تولید محتوای گردشگری شما را آشنا سازیم و اینکه اساسا چگونه میتوان به تولید محتوای گردشگری قوی و جذاب دست یافت و مسافران را به سمت خود سوق داد.
بازاریابی محتوا به طور فزایندهای تبدیل به استراتژی اصلی شرکتهای صنعت گردشگری شده است. هماهنگی و یکپارچگی محتوای رسانهای یک شرکت، پایه و اساس یک کمپین موفق را تشکیل میدهد. ایجاد محتوای سفارشی برای همه کانالهای بازاریابی ضروری است.
ترکیبی مطلوب از چاپ، محتوای آنلاین و تبلیغات تلویزیونی برای توزیع گسترده و نفوذ در این بازار بسیار مهم است. بدین منظور روشهای نوین و خلاق تولید محتوای گردشگری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
اگر به این فکر افتادهاید که یک آژانس مسافرتی آنلاین راه اندازی کنید یا به دنبال توسعه یک وبسایت یا اپلیکیشن با هدف معرفی و تولید محتوا در زمینه گردشگری و نهایتا جذب مخاطبان و گردشگران تا رسیدن به یک برند معتبر و ایجاد یک شخصیت ممتاز برای برندتان هستید پس باید در نظر داشته باشید که اولین قدم داشتن یک برنامه ریزی دقیق، منعطف و سیستمیاست.
جذب مخاطبان گردشگر یا حتی کسانی که صرفا برای کسب اطلاعات در حوزه گردشگری در گوگل مشغول سرچ و بررسی هستند در کنار طراحی زیبای وبسایتتان، سوریسهای ویژه فروشتان، نیازمند شدید به تولید محتوای سفر قوی و حرفهای، قابل اتکا، شگفتانگیز و متفاوت و بدیع است. در واقع شما برای موفقیت وبسایت یا آژانس گردشگری آنلاینتان باید با یک نگاه سیستمیبرنامه ریزی کرده و با تکیه بر مشتری محوری وارد عمل شود.
البته کشور ما نیز در صنعت گردش و گردشگری میتواند از کشورهای اروپایی و کشورهای آسیایی پیشی بگیرد. تنها یک محتوای مغزدار میتواند این پتانسیل را نشان بدهد. هرچند که با کمبود مطلب گردشگری، به ایران نسبت به کشورهای غربی و شرقی کمتر بها داده شده است. بنابراین با تولید یک محتوای گیرا در این حوزه، صنعت گردشگری ایران میتواند با سیر عظیمی از گردشگر داخلی و خارجی روبهرو شود.
اولین موردی که میتواند در جذب مخاطبان وبسایت یا اپلیکیشن شما نقش موثری ایفا کند یوزر فرندلی یا کاربر پسند بودن طراحی اپ یا وبسایت شماست. پیشنهاد میکنیم از یک طراحی خلاقانه و منحصر بفرد استفاده کنید. رنگ آمیزی، طراحی، بدیع بودن و سادگی در دسترسی به امکانت وبسایت یا اپلیکشنتان از جمله مواردی است که در گام اول برای مخاطبان قطعا جذابیت ایجاد میکند و در قدم بعدی تولید محتوای توریسمی است که برای مقصد مسافرت و شهرهای مورد نظرتان در نظر گرفته اید.
در تولید محتوای گردشگری هیچ محدودیتی وجود ندارد
راههای زیادی برای تسهیل و بهبود فرایند سفر مشتری وجود دارد. بازاریابی محتوا در زمینه سفر و مهماننوازی فرصتهای شگرفی برای ایجاد اعتماد و لحظات به یادماندنی ایجاد میکند. تولید محتوا در حوزهی گردشگری، ارزش منحصر به فردی را برای علاقهمندان به سفر به وجود میآورد.
به عنوان یک بازاریاب صنعت گردشگری، باید بدانید که شغل شما بسیار فراتر از ارسال پستها و عکسهای الهامبخش و گفتن داستانهای سرگرمکننده در طول سفر است. وقتی صحبت از داستانپردازی موفقیتآمیز در این صنعت میشود، با چالشهای مهمی روبرو هستید.
دو نکته مهم برای انجام محتوا گردشگری خوب
۱-مسافرت به خودی خود هیچ داستانی ندارد. تولید یک محتوای پرمعنی میتواند این هیچ را به همه چیز تبدیل کنید. یک تولیدکننده محتوا با کلمات و خلق یک محتوای شگفتانگیز میتواند منظره زیبایی در ذهن خواننده ایجاد کند.
۲- با جملات مسحورکننده میتوان یک مقاله خوب پدید آورد ولی مخاطب به یک جرقه نیاز دارد. پاراگراف اول محتوا میتواند این جرقه را برای مخاطب روشن کند و به طور نامحسوس، کل محتوا را بسیار شیک به بازدیدکننده برساند. همین جرقه باعث شعلهور شدن عشق گردشگری در قلب مخاطب میشود. بنابراین تنها راه ناامید نکردن بازدیدکننده از محتوا، استفاده نکردن از جملات پیشپا افتاده بخصوص در پاراگراف اول است.
بازاریابی محتوایی گردشگری
برای اینکه بتوانید یک محتوای رقابت پذیر و مخاطب پسند برای وبسایتتان تولید کنید حتما باید با مراحل بازاریابی محتوایی به خصوص در زمینه گردشگری آشنا باشید. این مراحل عبارتند از:
بررسی و تحلیل محتوای بازار گردشگری
در این مورد شما میبایست با شناخت، بررسی و تحلیل دقیق و پیوسته محتواهای موجود در بازار گردشگری، رقبای موجود و فعال در این زمینه، همینطور مشتریان، تمامیکسب و کارها و محلهای موجود به عنوان مقصد مورد نظر گردشگران یا مکانهای بکر و قابل ارتقاع برای معرفی به مخاطبان به تولید محتوای گردشگری بپردازید و به بازار آن ورود کنید.
شناسایی فرصتهای تولید محتوا سفری
امروزه کاربران بسیاری در محتوای مربوط به زمینه گردشگری به سرچ در گوگل و وبسایتهای مختلف اقدام میکنند. آنها در واقع به دنبال محلی برای رفع نیاز خود هستند. این فرصت بسیار خوبی برای شماست تا با شناسایی خلا موجود در محتواهای موجود در بازار و در کنار شناسایی رفتار مشتریان به تولید محتوای مورد نظر آنها بپردازید و وبسایت خود را در معرض دید گردشگران قرار دهید.
شناخت ابزارهای بازاریابی محتوایی مسافرتی
بروز و کارآمد باشید و با شناسایی ابزارهای نوین در زمینه بازاریابی محتوایی از عرصه رقابت بازنمانید. همواره در حال بررسی مقالات و سرچ در زمینه ابزارهای نوین بازاریابی باشید.
خلاق و ایده بودن در تولید سفرنامه
اگر موفق به شناسایی دقیق و هر چه بهتر رقبا و رفتار مشتریان شده اید و با ابزارهای بازاریابی محتوایی بروز ارتباط برقرار کرده اید، حال زمان آن است که در زمینه تولید محتوا خلاقیت بخرج دهید و طرحی نو در تولید محتوای گردشگری دراندازید. خلاقیت و ایده پردازی شرط بقا و موفقیت هر روزه شما در این زمینه است.
کنترل و ارزیابی پیوسته محتوای گردشگری رمز موفقیت
فراموش نکنید که شرط موفقیت شما در تولید محتوای گردشگری کارآمد، در ارزیابی دقیق و پیوسته ی عملکردتان است. همواره و به صورت پیوسته بررسی کنید که آیا همه چیز به خوبی در حال انجام است یا نه. هر زمان و در هر مرحله ای که نیاز به بهبود را مشاهده کردید سریعا نسبت به بهبود آن اقدام کنید.

دیدگاه خود را بنویسید